Mei ja Elsi

Nuorten pianistien konsertit 2023: Elsi Rautakoski ja Mei Helama

Vuoden 2023 nuorten pianistien konserteissa esiintyvät joulukuussa Elsi Rautakoski ja Mei Helama. Ohjelmassa kaksi konserttia: tiistaina 12.12.2023 Ranualla ja torstaina 14.12.2023 Rovaniemellä.

Ranuan konsertti ti 12.12.2023 klo 19.00 Ranuan seurakuntasalissa. Rovaniemen konsertti to 14.12.2013 klo 19.00 Lapin musiikki- ja tanssiopiston Helena-salissa.

Sairaustapauksen vuoksi Ranuan konsertissa esiintyi Elsi Rautakoski sekä pianistina että viulistina piano-opettajansa Maria Kluenin säestyksellä. Mukana myös Liisi Rautakoski, sello.

Rovaniemen konsertissa esiintyivät Elsi Rautakoski sekä Mei Helama yhdessä ja erikseen.

Ohjelma:

J. Sibelius: Valse triste / Elsi Rautakoski ja Mei Helama

L. van Beethoven: Sonaatista op. 31 nro 2 ”Myrsky” I Largo - Allegro /Elsi Rautakoski

C. Debussy: Clair de lune /Elsi Rautakoski

W. A. Mozart: Pianokonsertto nro 20

I Allegro /Elsi Rautakoski

II Romance /Mei Helama

J. Sibelius: Caprice op. 24 nro 3 /Mei Helama

J. Brahms: Ballade op. 118 nro 3 /Mei Helama

F. Schubert: Sonatiini g-molli op. 137 nro 3 I Allegro giusto /Elsi Rautakoski, viulu, Mei Helama, piano

Ranualainen Elsi Rautakoski (s.2008) aloitti pianonsoiton Lapin musiikki- ja tanssiopistossa vasta 11 vuoden iässä mutta oli siihen mennessä jo omaksunut paljon pianonsoiton taitoja itsenäisesti. Elsin opettajina ovat olleet Sam Krause, Anna Laakso, Laura Heikkilä, Sofia Hakala ja tällä hetkellä Maria Kluen. Elsi on osallistunut Paavali Jumppasen, Antti Hotin, Janne Mertasen ja Ruben Ramiron mestarikursseille.

Viulunsoittoa Elsi on opiskellut ensin Oulun konservatoriossa Anne Välimäen johdolla. Tällä hetkellä hän opiskelee viulunsoittoa Lapin musiikki- ja tanssiopistossa opettajanaan Anna Rainio. Elsiä ovat opettaneet myös Silja Hurtig-Veteläinen ja Taru Tervamäki. Elsi on osallistunut mm. Seppo Reinikaisen ja Sirkka Kuulan sekä Maarit Karppelinin mestarikursseille. Hän soittaa viulua Lapin musiikki- ja tanssiopiston Vanhan musiikin yhtyeessä ja on toiminut menestyksekkäästi konserttimestarina sekä solistina mm. yhtyeen Saksan vierailulla Neustrelitzissä kesällä 2023.

Rovaniemeläinen Mei Helama (s. 2007) on opiskellut Lapin musiikki- ja tanssiopistossa syksystä 2015 lähtien Maiju Roineen oppilaana. Hän on osallistunut Antti Hotin, Janne Mertasen, Kristiina Kask-Valven sekä Ruben Ramiron mestarikursseille. Mei on esiintynyt Lapin pianoseuran järjestämässä Arctic Piano Fest - pianokatselmustapahtumassa vuosina 2018 ja 2022, soittaen molemmilla kerroilla gaalakonsertissa, sekä kansallisessa Chopin-tapahtumassa Helsingissä v. 2019. Hän on aktiivinen esiintyjä ja soittaa mielellään kamarimusiikkia. Pianon lisäksi hän soittaa cembaloa Anna Rainion luotsaamassa vanhan musiikin yhtyeessä. Tällä hetkellä Mei opiskelee Lapin musiikki- ja tanssiopistossa syventävissä opinnoissa.