Lotta

Nuorten pianistien konsertit 2021: Lotta Ristolainen

Kevään 2021 nuorten pianistien konserttisarjassa esiintyi 14.5. Lotta Ristolainen. Konsertti klo 19.00 Rovaniemen kirkossa.

Lotta Ristolainen (s. 2002) opiskeli pianonsoittoa seitsemän vuotta Lapin musiikkiopistossa. Lotta aloitti musiikkiopinnot viulunsoitolla 6-vuotiaana. Vuonna 2013 instrumentiksi vaihtui piano. Hän opiskeli pianonsoittoa ensin Arto Heikkilän oppilaana, ja syksystä 2019 alkaen Maiju Roineen oppilaana. Lotta on suorittanut pianonsoitossa musiikkiopiston syventävät opinnot ja osallistunut mm. Eero Heinosen, Niklas Pokin, Kristiina Kask-Valveen sekä Janne Mertasen mestarikursseille, sekä lied-akatemian kurssille, jossa toimi opettajana pianisti Heikki Pellinen.

Lotta on esiintynyt mm. Nuorten Chopin -tapahtumassa Helsingissä (2017) sekä Lapin pianoseuran Arctic Piano Fest 2018 -katselmuksessa. Keväällä 2020 Lotan ja Liina-pikkusiskon muodostama Duo Sorelle sai Ilmari Hannikainen -kamarimusiikkikilpailun kansallisen nuorten sarjan tunnustuspalkinnon. Kesällä 2021 Lotta esiintyi Nuorten Luosto Classic -tapahtumassa Mozartin pianokonserton KV 488 kolmannen osan solistina.

Lotan konsertissa kuultiin J.S.Bachin Preludi ja fuuga e-molli (DWK1), Beethovenin Sonaatti c-molli op.13, Johannes Brahmsin Rapsodia g-molli op.79 nro 2, Frédéric Chopinin Balladi g-molli op.23 sekä kamarimusiikkinumerona viulusti Liina Ristolaisen kanssa Gabriel Faurén Apres un rêve.