00346138-5A7A-4518-A142-212AA5823CFD

Laura Mikkolan pianoresitaali

Arctic Piano Fest 2018 avajaiskonsertti 19.2.2018

Lapin pianoseura sai toiminnalleen mitä parhaimman avauksen pianotaiteilija Laura Mikkolan konsertin merkeissä Korundissa maanantaina 19.2.2018. Konsertti oli samalla uuden koko vuoden kestävän Arctic Piano Fest 2018 - festivaalin avajaiskonsertti.

Konsertti oli kunnianosoitus samalla suomalaiselle (piano)musiikille, luonnolle ja nimenomaan arktiselle sellaiselle, sillä Mikkola esitti Cantus Arcticuksen, joka on vuonna 2016 edesmenneen Einojuhani Rautavaaran tunnetuimpia ja esitetyimpiä teoksia. Teos on alunperin ’konsertto linnuille ja orkesterille’ (1972), ja Peter Lönnqvist on tehnyt siitä sovituksen linnuille ja pianolle - sovituksen tilaajana oli luonnollisesti Rautavaaran ”oma” pianisti Laura Mikkola. Rautavaara omisti lukuisia pianoteoksiaan Mikkolalle, joka on levyttänyt kokonaisuudessaan säveltäjän soolopianotuotannon.

Cantus Arcticuksen lisäksi Mikkola soitti Frédéric Chopinin Balladin nro 4 f-molli, Maurice Ravelin sävellykset ”Pavane pour une infante défunte” ja ”Jeux d'eau”, Edvard Griegin sonaatin e-molli op. 7 sekä Claude Debussyn pianosarjan ”Estampes.” Konsertin ylimääräisenä numerona kuultiin äidin ja tyttären duosoittoa, kun lavalle astui taitava Fredrika-tytär viuluineen, esittäen Kreislerin ”Preludi ja allegro”.

Pianisti Laura Mikkola on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, Curtis-instituutissa Philadelphiassa ja Bloomingtonin musiikkikorkeakoulussa Indianassa. Kahteenkymmeneen ikävuoteensa mennessä hän oli voittanut jo useita pianokilpailuja, mm. Maurice Ravel -pianokilpailun Ranskassa 1988, Maj Lind -pianokilpailun Suomessa 1992 ja Unisa Transnet -pianokilpailun Etelä-Afrikassa 1994. Vuonna 1995 Mikkola sai toisen palkinnon ja yleisöpalkinnon arvostetussa Queen Elisabeth -pianokilpailussa samoin kuin nuoren taiteilijan Suomi-palkinnon. Kilpailuvoitoistaan lähtien Mikkola on saanut työskennellä tunnetuimpien orkestereiden ja kapellimestareiden kanssa. Hänen ohjelmistonsa käsittää kamarimusiikin lisäksi kaikkiaan 62 pianokonserttoa. Mikkola on levyttänyt myös mm. Rahmaninovin ja Ravelin musiikkia. Uusimmalla, alkukesästä 2017 ilmestyneellä levyllä kuullaan Einar Englundin koko pianotuotanto. Laura Mikkola on toiminut Iitin musiikkijuhlien taiteellisena johtajana festivaalin perustamisesta lähtien.