Pianotaiteilija Alberto Nosè

Alberto Nosèn pianoresitaali

Arctic Piano Fest 2018: Pianotaiteilija Alberto Nosèn pianoresitaali 1.12.2018 klo 19.00

Alberto Nosèn pianoresitaali 1.12.2018 klo 19.00 Kulttuuritalo Korundi

Lapin pianoseuran järjestämä Arctic Piano Fest 2018 sai päätöksensä romanttisen musiikin tunnelmissa, kun italialainen pianisti Alberto Nosè saapui Rovaniemelle konsertoimaan 1.12.2018. Nosèsta tuli Suomessa erittäin tunnettu vuoden 2002 jälkeen, jolloin hän voitti Kansainvälisen Maj Lind- pianokilpailun. Kilpailu pidettiin tuolloin ensimmäistä kertaa kansainvälisessä muodossaan. Korundin salissa pidettävässä konsertissa Nosè esitti Chopinin 24 preludia op. 28 ja Mussorgskyn Näyttelykuvia.

Luku 24 näyttää olevan tärkeä pianomusiikissa, onhan se sävellajien lukumäärä. Bach sävelsi kaksi kokoelmaa kaikissa sävellajeissa (24 preludia ja fuugaa, yhteensä 48), Skrjabin 24 preludia op. 11, Rachmaninov 24 preludia, Hindemith Ludus Tonalis-kokoelman, Shostakovits 24 preludia ja fuugaa. Puolalaissyntyinen ja Ranskassa vaikuttanut Frédéric Chopin sävelsi 24 preludia ja myös 24 etydiä. Preludit op. 28 ovat syntyneet pääosin Chopinin ollessa Mallorcan residensissään paossa Pariisin koleaa talvea vuosina 1838-39. Säveltäjä kärsi Pariisin kylmästä ja kosteasta ilmastosta ja sairasteli jatkuvasti. Bachin vaikutus on kiistämättömän suuri preludikokoelman synnyssä, sillä säveltäjällä oli Mallorcalla mukanaan nimenomaan Bachin Das Wohltemperierte Klavier. Preludeissa op. 28 duuri ja molli vaihtelevat rinnakkaissävellajeissa järjestyksessä C-duuri, a-molli, G-duuri, e-molli - ja niin edelleen, jolloin kappaleet täydentävät toisiaan. Kokoelma on omistettu sävellyksen tilaajalle, pianorakentaja Camille Pleyelille. Preludeista numerot 4 ja 6 soitettiin Chopinin omissa hautajaisissa.

Modest Mussorgskyn Näyttelykuvia on pianolle alunperin vuonna 1874 sävelletty 10-osainen virtuoosimainen teos, joka on erittäin tunnettu myös Ravelin orkesteriversiona. Alkuperäinen teos on syntynyt Mussorgskyn saatua inspiraation ystävänsä Viktor Hartmannin maalauksista. Hartmann menehtyi yllättäen 39-vuotiaana, jonka jälkeen Pietarissa järjestettiin hänen kunniakseen muistonäyttely. Mussorgsky kuvaa teoksessaan kyseisen näyttelyn läpi etenemistä.

Teoksen avaavan Promenaden (Kävely) teema kuvaa siirtymistä taululta toiselle ja se toistuu muutamien osien välissä heijastaen tunnelmallaan juuri nähtyä tai edessä häämöttävää taulua. Teoksen eri osat kuvaavat elävästi eri tauluja ja niiden mahdollisia tapahtumia, kuten kuoriutuvia kananpoikia, katakombeja tai härkävankkureita. Sarjan loppuosassa ”kävelyteema” lakkaa kuitenkin toimimasta pelkkänä yhdyssiteenä osien välillä ja alkaa lomittua itse kuviin ja niiden tunnelmaan: se toistuu salaperäisenä osassa Con mortuis in lingua mortua (Kuolleiden kanssa kuolleiden kielellä) ja juhlallisena osassa Kiovan suuri portti.

Arctic Piano Festin marras-joulukuun tapahtumat - kansainvälinen nuorten pianokatselmus sekä Nosèn resitaali - toteutettiin yhteistyössä Lapin musiikkiopiston kanssa, joka on saanut opetushallitukselta hankerahaa Polar Piano Projectiin, laajempaan pianotapahtumien sarjaan. Arctic Piano Fest 2018 muita tukijoita olivat Pohjolan Osuuspankki sekä Rovaniemen kaupungin vapaa-ajanlautakunta.